Το πανάρχαιο έθιμο των Μωμό ’ερων παρουσιάζει για όγδοη χρονιά στους δρόμους και στα σοκάκια της Βέροιας η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας, με τρόπο αυτούσιο και παραδοσιακό, όπως ακριβώς το μετέφεραν οι πρόγονοί μας από τον Πόντο.
Τo Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2023 από νωρίς το πρωί, θα κάνουν την εμφάνιση στους δρόμους και τα σοκάκια της πόλης τα Μωμο’ έρια, που θα
θα ΄΄αναστατώσουν΄΄ ευχάριστα ολόκληρη την πόλη και θα τονίσουν ακόμα περισσότερο τη χαρούμενη διάθεση μας εν όψει των εορτών.
Η ομάδα αφού κινηθεί σε όλη την πόλη θα καταλήξει το μεσημέρι στη διασταύρωση των οδών Ιπποκράτους και Πρ. Ηλία, στον πεζόδρομο όπου θα ακολουθήσει πλούσιο ποντιακό γλέντι.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΩΜΕΝΟΥ
Ο Μώμος ήταν ο θεός το γέλιου και της σάτιρας. Η προσωποποίηση της μομφής και της κατηγορίας. Οι ιερείς του Μώμου είναι οι Μωμόγεροι. Οι Πόντιοι, αν και φανατικοί χριστιανοί, κληρονόμησαν την αρχαιότερη ομιλούμενη ποντιακή ελληνική διάλεκτο και διατήρησαν πολλές αρχαιοπρεπείς συνήθειες από τους προγόνους τους. Κατά τη διάρκεια του Δωδεκαήμερου εκτός των συνηθισμένων χριστιανικών εορτών, σε πολλά χωριά «εποίναν και τοι Μωμοέρτς»… «έβγαιναν τα Καρναβάλια»… οι «Κοτσαμάν»!
Σήμερα το δρώμενο συνεχίζεται από νέους τρίτης και τέταρτης πλέον γενιάς, διατηρώντας όχι μόνο τον ψυχαγωγικό αλλά και τον ευετηριακό, γονιμικό, μαγικοθρησκευτικό του χαρακτήρα.
Στην αυλή του κάθε σπιτιού-μαγαζιού τους περιμένει στρωμένο τραπέζι με πλούσια εδέσματα, τσίπουρο και παραδοσιακά γλυκά. Ο ταμίας ή ο αρχηγός του θιάσου εύχεται σ΄ όλα τα μέλη της οικογένειας και τους παρευρισκόμενους «Υείαν, ευλογίαν και καληχρονίαν και αρνικά παιδία και θελκά μουσκάρια». Τότε ένα μέλος της οικογένειας προσφέρει χρήματα στο ταμείο των Μωμόερων. Ακολουθεί χορευτική επίδειξη των 12 Μωμόερων σύμφωνα με τα παραγγέλματα του αρχηγού οι οποίοι συμβολίζουν τους 12 μήνες του χρόνου και ακολουθεί χορός κατά παραγγελία του σπιτονοικοκύρη.
Κατά τη διάρκεια του χορού των μωμόγερων, το θεατρικό τμήμα του θιάσου (είναι άλλα άτομα) πραγματοποιεί σκηνές γέλιου και χαράς όταν ενώ όλοι πίνουν τσίπουρο και γεύονται τα εδέσματα, κάποιος μιλημένος θεατής κλέβει τη νύφη του θεατρικού και κρύβεται μαζί της. Συνήθως κατ΄ εντολή του αρχηγού τρέχουν προς αναζήτησή τους και με τη βοήθεια του διαβόλου ή άλλων μελών του θιάσου δεν αργούν να τους ανακαλύψουν.
Στη συνέχεια ο γιατρός, εξετάζει τη νύφη και διαπιστώνει τη σεξουαλική της κακοποίηση. Το πρόστιμο είναι ανάλογο της οικονομικής κατάστασης του απαγωγέα και ορίζεται από τον τσανταρμά (λαϊκός δικαστής), που έχει ήδη συνωμοτήσει. Η εξέταση της νύφης, που προσποιείται την ατιμασμένη, είναι μία από τις πιο κωμικές σκηνές του δρώμενου και παρακολουθείται με μεγάλο ενδιαφέρον από το παρευρισκόμενο πλήθος. Αξίζει να σημειωθεί, ότι όταν ο θίασος εντοπίσει θεατή με οικονομική άνεση ή ξένο, τον υποδεικνύει στη νύφη, η οποία (άντρας ων ) τον απαγάγει κρατώντας τον στους ώμους της.
Στο θεατρικό δρώμενο οι βασικοί πρωταγωνιστές είναι τρεις, ο γέρος Κιτί Γοτσά, η νύφη και ο “αράπης”. Η αλλαγή του χρόνου και η αναγέννηση της φύσης συμβολίζεται με τη νύφη η οποία ερωτοτροπεί με τον νέο (ο νέος είναι ο “αράπης”). Στο δρώμενο εναλλάσσεται η απαγωγή της νύφης από τον νέο “αράπη” με τον γέρο Κιτί Γοτσά και με τους τυχαίους παρευρισκόμενους.
πού: Στους δρόμους, στην αγορά της πόλης – Χριστουγεννιάτικη πλατεία Ελιάς